aerospace control system

انجام پروژه کنترل هوافضا

اگر به شکل زیر توجه کنیم، سامانه کنترل سازوکاری است که دستورات بخش هدایت را گرفته و کاری می کند تا وسیله این دستورات را دنبال کند. مثلا بخش هدایت می گوید که شتاب جانبی 5 متر بر مجذور ثانیه رو به بالا لازم است و بخش کنترل با در نظر گرفتن حالت وسیله این دستور را به سخ درجه انحراف در بالکهای افقی ترجمه می کند. توجه داریم که الزاما باید یک سیستم حلقه بسته داشته باشیم چون اینطور نیست که همیشه شتاب 5 متر بر مجذورثانیه به سه درجه تعبیر شود. مثلا اگر سرعت کمتر باشد سه درجه انحراف کم است و سیستم حلقه بسته می فهمد که باید انحراف را بیشتر کند. حالت وسیله هم حتما باید در نظر گرفته شود. مثلا اگر یک موشک هدایت شونده 90 درجه چرخیده باشد این انحراف 3 درجه ای باید به بالک های عمودی (که حالا در راستای افقی قرار دارند) عمال شود نه بالک های افقی.

adaptive control airplane

به طور کلی در سیستم کنترل دو بخش مهم وجود دارد: خودخلبان و عملگر. خودخلبان سیستمی کنترلی است که به عملگر فرمان مناسب را صادر می کند. این سیستم توسط مهندسان کنترل طراحی می شود و می توان آن را مانند هر سیستم کنترلی دیگر به صورت مکانیکی یا الکترونیکی پیاده سازی کرد. عملگرها بخشی از سامانه کنترل هستند که باعث می شوند نیرویی به وسیله هدایت شونده اعمال شود. مثل بالکها که در اعمال نیرو به روش آیرودینامیکی به کار می روند.

کنترل آیرودینامیکی

معروف ترین روش کنترل، استفاده از بالک و اعمال نیروی آیرودینامیکی است. اگر بالک های کنترلی در قسمت عقب پرنده (پشت مرکز جرم) قرار گرفته باشند، آنها را دم tail و در صورتی که بالکهای کنترلی در نزدیک به نوک (جلوتر از مرکز ثقل) پرنده قرار گرفته باشند، آنها را کانارد canard control  می نامند. علاوه بر این اگر با ایجاد انحراف در بالکهای کنترلی حرکت چرخش (حول محور XB) در موشک بوجود آید، بالک را شهپر Aileron می نامند، و اگر انحراف بالکهای کنترلی باعث ایجاد خمش (حول محور YB) یا گردش (حول محور ZB) شود، آن بالکها را به ترتیب بالابر Elevator و سکان Rudder می نامند. در اغلب وسایل پرنده (مانند هواپیماها) دو دسته بالک کنترلی وجود دارد که یک دسته از آنها به عنوان سكان و دستة ديگر به عنوان بالابر استفاده م يشوند. علاوه بر آن انحرافات مربوط به شهپر جهت كنترل كردن زاوية چرخش، به تناسب به هر دو دسته بالك اعمال مي گردد. اما در برخي وسايل پرنده تنها يك دسته بالك كنترلي وجود دارد كه به دليل چرخش دائم پرنده در حين پرواز از همين بالكها، هم به عنوان بالابر و هم به عنوان سكان استفاده مي گردد.

روشهاي مانور آيروديناميكي
به طور كلي براي كنترل به روش آيروديناميكي سه نوع مانور تا كنون معرفي و استفاده شده است كه عبارتند از: گردش با سكان، گردش با كجي و چرخش مداوم.

گردش با سكان Skid To Turn
در این روش که به صورت مخفف STT نامیده می شود، وسیله دارای سکان (بالک عمودی) بوده و برای گردش YAW از اين بالك استفاده مي كند. در اين روش زاوية چرخش ROLLثابت نگه داشته شده يا اصلاً كنترل نمي شود اما در هر صورت بايستي آن را براي اعمال كنترل مد نظر داشت. در اين روش براي اعمال شتاب مورد نظر مولفه هاي افقي و عمودي به طور مجزا توسط بالكهاي افقي و عمودي اعمال مي شوند.

گردش با كجي Bank To Turn
در این روش که به صورت مخفف BTT نامیده می شود وسیله دارای سکان (بالک عمودی) نیست يا سكان آن براي مانور كردن خيلي ضعيف است و تنها براي رفع برخي اغتشاشات و تداخلها استفاده دارد؛ در عوض وسيله داراي بالهايي قوي مي باشد (مانند هواپيما) كه براي اعمال شتاب مورد نظر از آنها استفاده مي كند به اين ترتيب كه سعي مي كند با چرخيدن، بالها را در راستاي عمود بر شتاب مورد نظر قرار داده و از نيروي بالابر براي اعمال شتاب استفاده كند . از ديد ديگر مي توان گفت كه وسيله براي گردش از كج شدن BANK استفاده مي كند و همين نكته وجه تسمية اين روش مي باشد.
چرخش مداوم Rolling Airframe
در این روش که به صورت مخفف RA نامیده می شودوسیله به طور عمودی به چرخیدن واداشته می شود. در نتيجه هر بالك در طي چرخش وسيله يك لحظه در راستاي سمت YAW قرار گرفته و در يك لحظة ديگر در راستاي فراز PITCH قرار مي گيرد. به اين ترتيب از يك بالك در هر دو كانال سمت و فراز مي توان استفاده كرد. همين نكته در مورد حسگرها نيز برقرار است . به همين دليل گاهي به اين روش، روش تك كانال گفته مي شود.

برای انجام پروژه و مشاوره با ما تماس بگیرید
aerocontrol.project@gmail.com
aerocontrol.project@yahoo.com

آی دی تلگرام:

                                                                                                             @ae_pr

تلفن تماس
09304692657
09307810797

انجام پروژه کنترل هواپیما
انجام پروژه کنترل موشک
انجام پروژه کنترل ماهواره
انجام پروژه کنترل فرایندها و سیستم های هوافضا
انجام پروژه کنترل فاز کروز
انجام پروژه کنترل موشک بالستیک
انجام پروژه کنترل فاز فرود هواپیما
انجام پروژه کنترل هلیکوپتر
انجام پروژه کنترل ربات فضایی
انجام پروژه شبیه سازی شش درجه آزادی

1 دیدگاه برای “انجام پروژه کنترل هوافضا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *